STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W EKOSAN STALOWA WOLA SP. Z O. O.
Z SIEDZIBĄ W STALOWEJ WOLI
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560) oraz art. 7 pkt. 6 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) Prezes Zarządu EkoSan Stalowa Wola Sp. z o. o. w Stalowej Woli wprowadził Zarządzeniem nr 3 z 14.08.2024r. do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
§ 1
Objaśnienie terminów
1. Spółka – EkoSan Stalowa Wola Sp. z o. o., ul. Działkowa 2, 37-450 Stalowa Wola.
2. Metalowiec - obiekt hotelowy należący do Spółki, oferujący wynajem pokoi noclegowych oraz wynajem pomieszczeń biurowych / użytkowych na prowadzenie działalności gospodarczej, zwany dalej Hotel.
3. Pracownikiem Spółki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
4. Dzieckiem (małoletnim) jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
5. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
6. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
7. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Spółki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
8. Za zapewnienie monitorowania realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, reagowania na sygnały ich naruszenia, modyfikowania zapisów Standardów
i prowadzenia rejestru interwencji i zgłoszeń na bieżąco odpowiada Prezes Zarządu.
9. Prezes Zarządu lub osoby przez niego wskazane na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów.
10. Wprowadzone zmiany w Standardach Ochrony Małoletnich zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom, opiekunom prawnym i małoletnim Prezes Zarządu.
11. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
§ 2
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem Spółki (Hotelu) jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
2. Personel Spółki działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych Spółki oraz swoich uprawnień i kompetencji.
3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników Spółki, stażystów, praktykantów.
4. Pracownicy Spółki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
5. Spółka weryfikuje pracowników dopuszczonych do pracy z małoletnimi poprzez wymóg przedstawienia przez pracownika zaświadczenia o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomani (Dz. U. z 2023r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
6. Pracownicy przed przystąpieniem do pracy z małoletnimi zostają przeszkoleni
przez wyznaczonego pracownika Spółki, w zakresie ochrony małoletnich (dzieci)
z uwzględnieniem dla pełnionej przez nich roli w Spółce. Pracownicy potwierdzają fakt odbycia szkolenia poprzez złożenie pisemnego oświadczenia.
7. Pracownik Hotelu nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w Hotelu w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej, nadzór kamer monitoringu lub tak zaplanować obowiązki służbowe, aby móc do nich powrócić, gdy tego rodzaju sytuacja już minie.
8. Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Hotelu a małoletnim, przebywającym w Hotelu, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Hotelu.
9. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika Spółki (Hotelu) wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w szczególności:
a) stosowania przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej wobec małoletnich,
w jakiejkolwiek formie,
b) upokarzania, obrażania, znieważania,
c) zachowania w sposób niestosowny, tj. używania wulgarnych słów, gestów, żartów,
d) kierowania obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym,
e) stosowania zastraszania i gróźb,
f) utrwalania wizerunku małoletnich poprzez nagrywanie (również fonii)
i fotografowanie bez uzyskania zgody rodziców lub opiekunów prawnych,
w szczególności utrwalanie wizerunku małoletnich w sytuacjach intymnych, mogących je zawstydzić,
g) udostępnianie małoletnim substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu,
h) utrzymywania kontaktów towarzyskich z małoletnimi zamieszkującym w Hotelu za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe (email, telefon służbowy). Z kanałów tych nie należy korzystać poza godzinami pracy.
§ 3
Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu
1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu, dokonują pracownicy hotelowej recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w Hotelu, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego.
2. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu dzieciom korzystającym z Hotelu bezpieczeństwa i została opracowana w porozumieniu
z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym przedmiocie.
3. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w pkt. 1 pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić Kierownika Hotelu. Kierownik zobowiązany jest powiadomić Prezesa Zarządu. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Hotelu.
4. W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym małoletni przebywa w Hotelu, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt
z małoletnim lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika Hotelu.
5. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
6. W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, Kierownik Hotelu w porozumieniu
z Prezesem Zarządu, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
§ 4
Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone
1. Pracownik Spółki (w tym Kierownik lub pracownik recepcji Hotelu) zwraca uwagę na zachowania małoletnich wobec siebie oraz interweniuje w przypadku krzywdzenia lub posiadanej informacji o krzywdzeniu małoletniego.
2. Niedozwolone jest w szczególności:
a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek małoletniego, w jakiejkolwiek formie;
b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych małoletnich;
d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
e) stosowanie zastraszania i gróźb;
f) utrwalanie wizerunku innych małoletnich poprzez nagrywanie (również fonii)
i fotografowanie bez uzyskania zgody ich rodziców lub opiekunów prawnych,
w szczególności w sytuacjach intymnych, mogących ich zawstydzić. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgody od samego małoletniego;
g) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich
w swoim otoczeniu.
§ 5
Zasady ochrony wizerunku dziecka
1. Spółka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Spółka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Pracownikowi Spółki nie wolno utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika.
4. Pracownikowi Spółki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Spółki (Hotelu) bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
5. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik Spółki (pracownik Hotelu) może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
6. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
7. Upublicznienie przez pracownika Spółki (pracownika Hotelu) wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.
8. Pisemna zgoda, o której mowa w pkt. 7 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie internetowej Spółki w celach promocyjnych).
9. Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, Spółka będzie respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustali
z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie zostanie przyjęte, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
10. Spółka przechowuje materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny
z prawem i bezpieczny dla dzieci w następujący sposób:
a) nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane
w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia
i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Spółkę;
b) nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak urządzenia
z pamięcią przenośną (np. pendrive);
c)